IT-alan yritys Archipelago Technics turvautuu Åbo Underrättelseriin ja Pargas Kungörelseriin laajentaakseen asiakaskuntaansa erityisesti Turunmaan kesäasukkaiden suuntaan. Sanomalehti on samoilla linjoilla yrityksen kanssa asiakaspalvelun ja hintatakuun osalta: toiminnan kulmakiviä ovat nopeat, henkilökohtaiset ja räätälöidyt palvelut.
Archipelago Technicsin toimitusjohtaja ja IT-tuki Kasper Kronberg pitää ÅU- ja PK-lehtiä hyvänä ilmoituskanavana yrityksen omien someseuraajien ja asiakassuosittelujen lisäksi. Markkinointia kohdennetaan erityisesti alueen kesäasukkaille, jotka saattavat tarvita IT-palveluita saaristossa ollessaan.
– Olemme olleet erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön ÅU:n ja PK:n kanssa. Yhteyshenkilömme Markus Lindström on tiedottanut hyvissä ajoin seuraavista mökkiläisille suunnatuista jakeluista ja muista teemanumeroista, tarjonnut meille räätälöityjä ilmoituskokonaisuuksia ja jopa muistuttanut aineistopäivästä pari päivää ennen deadlinea. Yrittäjällä on muutenkin monta rautaa tulessa, joten arvostamme tällaista asiakaspalvelua erittäin paljon, Kronberg sanoo.
Säännöllistä mainontaa ja ystävällistä muistuttelua
Paraisilla toimivalle Archipelago Technicsille ja ÅU:lle yhteistä on halu tuottaa laadukasta asiakaspalvelua. Vuonna 2010 toimintansa aloittanut Archipelago Technics on kasvanut tasaisesti, mutta pitää edelleen tärkeänä sitä, että palvelut ovat nopeita ja saavutettavia. Sekä yksityis- että yritysasiakkaita palvellaan Paraisten keskustassa ja Turussa olevissa toimipisteissä ja myös etänä puhelimitse.
– Olemme saaneet hyvän jalansijan Paraisilla, ja keväästä 2020 alkaen olemme toimineet myös Turussa, mutta muun Turunmaan tavoittamiseksi tarvitsemme apua. Ilmoituksemme ÅU:ssa lisäävät IT-tukipalvelumme ja tuotteidemme tunnettuutta lehden tilaajien ja lukijoiden joukossa koko levikkialueella, Kronberg toteaa.
Archipelago Technics on lähinnä hyödyntänyt ÅU:n mökkinumeroita Turunmaan kesäasukkaitten tavoittamiseksi. Kronberg korostaa kuitenkin, että joulutervehdykset tai yleisluontoisemmat ilmoitukset ovat yhtä tärkeitä kuin säännöllinen mainonta.
– Joskus haluamme vain muistuttaa paikallisille, että olemme olemassa, sanoo Kronberg.
Pitkän aikavälin tuloksia
Archipelago Technics on pitänyt ÅU:ssa ilmoittelua erittäin hyödyllisenä, vaikka tulokset eivät aina näy välittömästi. Yrityksen palveluiden lähtökohtana on hoitaa kuntoon asiakkaiden teknisiä ongelmia, joita ei välttämättä ole juuri sillä hetkellä, kun ilmoitus julkaistaan. Kronberg ei kuitenkaan pidä myynnin reipasta kasvua ainoana onnistuneen kampanjan mittarina.
– Rakennamme asiakassuhteita pitkäjänteisesti sekä uskollisten kanta-asiakkaiden että uusien kontaktien kanssa eri puolilla Turunmaata. ÅU:n ansiosta saamme laajempaa näkyvyyttä yrityksen omien kanavien ulkopuolella ja hyödynnämme erityisesti printtimainontaa. Olemme valinneet ilmoitusten kieleksi ruotsin, koska lehden lukijat ymmärtävät sitä, sanoo Kronberg.
Archipelago Technics haluaa jatkaa yhteistyötä ÅU:n ja PK:n kanssa. Kronbergin mukaan lehdet tarjoavat rahalle vastinetta ja henkilökunta pitää ilmoittajista huolta koko prosessin ajan.
– Voin lämpimästi suositella ilmoittelua ÅU:ssa jokaiselle yritykselle, jonka juuret tai intressit ovat Turunmaalla. Lehden kautta saavutat lukijoita seudullisesti ja tuet samalla suomenruotsalaisuutta ja paikallisuutta, Kronberg lopettaa.