Siivousyritys Golden Shine valitsee Åbo Underrättelserin tavoittaakseen saaristolaiset. Toimitusjohtaja Ville Hellgrenin mukaan lehden vahvuuksia ovat muun muassa ilmoittelun näkyvät tulokset, menestyksellinen printtimainonta, rahoille saatava vastine sekä erinomainen asiakaspalvelu.

Lietolaisen siivousalan yrityksen Golden Shine Oy:n toimitusjohtaja Ville Hellgren yllättyi iloisesti, kun myyntikäyrä lähti nousuun ÅU:ssa julkaistujen ilmoitusten ansiosta. Golden Shinen yli 10 vuoden kokemus vaativista ikkunanpesukohteista tuotiin esiin ilmoituksissa, jotka julkaistiin lehden neljässä peittojakelunumerossa keväällä. Lukijoita muistutettiin edessä olevasta ikkunanpesusesongista, ja heille tarjottiin ammattilaisten apua vaativiin kohteisiin. Yrityksen työntekijät saivatkin heti ryhtyä töihin, kun parikymmentä uutta asiakasta otti yhteyttä.

– Moni kertoi tarjousta pyytäessään, että he olivat havainneet ilmoituksemme ÅU:ssa. Onnistuimme tavoittamaan erityisesti Paraisten saaristoasukkaat, jotka olivat meille aivan uusi asiakasryhmä, Hellgren kertoo.

Golden Shine suorittaa ikkunanpesua ensisijaisesti yritys- ja teollisuustiloissa, mutta palvelee myös yksityisasiakkaita. ÅU-ilmoittelun tavoitteena oli myynnin kasvattamisen lisäksi vahvistaa yrityksen roolia alueellisesti tunnetuimpana toimijana ikkunapesupalveluiden alalla.

Printti-ilmoitukset toimivat

Golden Shinen palveluita on aikaisemmin markkinoitu yrityksen somekanavilla, maksetulla näkyvyydellä Google Adsin kautta, osallistumalla messuille ja muihin tapahtumiin sekä ulkomainonnalla esimerkiksi bussiteippauksin. Printti-ilmoitteluun päivälehdissä on sen sijaan suhtauduttu vähän epäilevämmin – aina tähän saakka.

– Tämä on ensimmäinen kerta kymmenen vuoden yrittäjäurani aikana, kun voin rehellisesti sanoa, että ilmoitus painetussa sanomalehdessä on tuottanut erinomaisen tuloksen. ÅU on yksi niitä harvoja sanomalehtiä, jotka edelleen luetaan kannesta kanteen ilmoituksia myöten. Lehti on tärkeä saaristolaisille, jotka ovat muuten meille vaikeammin tavoitettava ryhmä, Hellgren sanoo.

Ilmoitusten tuottaman hyvän tuloksen lisäksi Golden Shinen toimitusjohtaja nostaa esiin ÅU:n erinomaisen asiakaspalvelun ja kohtuullisen hinnoittelun. Kevään menestyskampanja maksoi itsenä takaisin moninkertaisesti useiden uusien asiakkaiden myötä.

– ÅU:n Axel Sjödahl saa arvosanan 10+ asiakaspalvelusta. Sen lisäksi, että saimme hyvän tarjouksen ilmoituksista sekä paperi- että verkkolehdessä, saimme apua ilmoituksen taittoon ja jälkimyynnin hoitamiseen, kertoo Hellgren.

Suomen kieli erottuu

Golden Shine palvelee kahdella kielellä, mutta valitsi ilmoitusten kieleksi suomen siitä huolimatta, että suurella osalla ÅU:n lukijakunnasta äidinkielenä on ruotsi. Hellgren perustelee päätöstä sillä, että se oli keino erottua muusta teksti- ja ilmoitussisällöstä.

– Päätimme toteuttaa ilmoituksen suomeksi, ja se julkaistiin neljännessivun kokoisena neljä kertaa kevään mittaan. Ilmoituksemme olivat riittävän isoja, toistuvia ja kielellisesti erottuvia, joten ne eivät voineet jäädä lukijalta huomaamatta, Hellgren kertoo.

Hellgren haluaa lopuksi kannustaa erityisesti saaristosta kiinnostuneita yrityksiä ja toimijoita valitsemaan ÅU:n ilmoitusalustakseen. ÅU:n lukijat haluavat paljolti edelleen lukea paperilehteä, eikä yhteistyö edellytä ilmoittajalta ruotsin kielen taitoa.

– Golden Shine valitsee jatkossakin ÅU:n saaristolaisille kohdennetun printtimainonnan toteuttajaksi, sanoo Hellgren.