Niina Renström, Åbo Svenska Teaterin markkinointipäällikkö, on tyytyväinen mainostamiseen Åbo Underrättelserissa. Teatteri on asettanut erilaisia tavoitteita markkinoinnilleen: osa mainoksista on
yleisluonteisia ja toiset ohjelmakohtaisia, joilla houkutellaan yleisöä näytöksiin.
Turun kauppatorin kulmalla sijaitseva Åbo Svenska Teater tunnetaan Suomen vanhimpana teatterina. Rakennus otettiin käyttöön vuonna 1839 ja teatterin monipuolista ohjelmistoa esitetään kolmella näyttämöllä. Teatterin toiminta ei kuitenkaan ole täysin sidottu teatterirakennukseen, vaan Åbo Svenska Teaterilla on myös kiertäviä näytöksiä Turunmaalla, läntisellä Uudellamaalla ja Ahvenanmaalla.
Perinteisellä lehtimainoksella edelleen tärkeä asema
Vaihtuvan ohjelmiston vuoksi teatterin markkinoinnin kohderyhmä on hyvin laaja.
– Olemme ottaneet käyttöön monta eri kanavaa markkinoinnissamme: mainostamme paljon digitaalisesti, mutta myös lehtimainokset ovat tärkeitä. Markkinoimme myös messuilla ja tapahtumissa, jonka lisäksi meillä on aktiivinen suoramyynti eri asiakasryhmille. Radio- ja ulkomainontaa teemme Turun ympäristössä, unohtamatta verkostoamme turismin ja matkailun aloilla. Markkinointimme kohdistuu myös suomenkielisille, sillä Päänäyttämön esitykset tekstitetään suomeksi, Renström kertoo.
Renströmin mukaan Åbo Svenska Teater tuntee kanta-asiakkaansa hyvin ja tietää heidän asuvan Åbo Underrättelserin ja Paraisten Kuulutusten levikkialueilla. Tämän lisäksi lukijat näkevät digimainontaa lukiessaan juttuja ÅU:n nettisivuilla.
– Tapaamme asiakkaitamme kasvotusten lippukassalla, ja usein he kertovat nähneensä mainoksiamme Åbo Underrättelserissa. Verkkosivustomme kävijälukuja seuratessamme näemme, että moni kävijä tulee sinne juuri åu.fi kautta.
Åbo Svenska Teater haluaa markkinoinnissaan kertoa myös yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta ja ympäristöteoista. Organisaatiolla on aktiivinen ympäristöohjelma, joka konkretisoituu Ekokompassi-sertifikaattiin.
– Kulttuurielämysten tarjoamisen lisäksi haluamme olla aktiivinen osa yhteiskuntaa, Renström sanoo.
Toinen esimerkki teatterin tekemästä yhteiskunnallisesta työstä on pitkäaikainen, jatkuva yhteistyö Punaisen Ristin kanssa.
Sujuvaa mainonnan suunnittelua
Yhteistyö Åbo Underrättelserin kanssa sujuu kuin tanssi.
– Yhteistyö ÅU:n kanssa on joustavaa, nopeaa ja yksinkertaista. Helppoa, suorastaan. Meillä on selkeä hinnoittelu eri mainoksille, mikä helpottaa suunnittelua ja mainostilan varaamista.
Renström suosittelee lämpimästi Åbo Underrättelserissä mainostamista.
– Yhteyshenkilö on helppo saada kiinni ja palvelu on joustavaa. Paikallisena toimijana meistä on itsestään selvää tehdä yhteistyötä ÅU:n kanssa, toteaa Renström.